Tip Mengesan Tanda Kanser Payudara Kendiri

Dr Shabrina Saidin

Dr Shabrina Saidin

Director of Klinik Casabrina Senawang, a top-rated healthcare clinic in Senawang. With years of experience in the medical field, Dr. Shabrina specializing in obstetrics and gynecology.

Pelajari cara yang praktikal untuk mengesan tanda-tanda awal kanser payudara dengan tip-tip bergunai. Dapatkan panduan untuk pemeriksaan payudara kendiri.

Share Post:

kanser payudara

Menurut laporan GLOBOCAN 2020, kanser payudara merupakan jenis kanser yang paling kerap di kalangan wanita Malaysia (32.9 peratus) dan lebih dari separuh (52.2%) daripada populasi wanita mengalami simptom kanser peringkat lanjut. Kelewatan tempoh antara permulaan gejala dan rawatan menyebabkan kadar kematian akibat kanser payudara lebih tinggi, oleh itu, mendapatkan pemeriksaan kanser payudara apabila gejala risiko muncul boleh meningkatkan peluang pengesanan dan rawatan tumor yang ganas lebih awal.

Kanser payudara adalah pertumbuhan yang ganas yang bermula dalam tisu payudara. Sama ada kanser anda adalah invasif atau tidak invasif akan menentukan pilihan rawatan anda dan bagaimana anda mungkin bertindak balas terhadap rawatan yang diterima. Tetapi mengesan ia sering kali merupakan perkara yang paling penting, jadi mari kita lihat apa yang perlu anda perhatikan.

Faktor Risiko Kanser Payudara

Tidak mempunyai anak atau hamil lewat
Wanita yang tidak mempunyai anak atau yang mengandungkan anak pertama selepas usia 35 tahun mempunyai risiko kanser payudara yang lebih tinggi berbanding wanita lain.

Penggunaan kontraseptif oral
Kajian telah mencadangkan bahawa wanita yang menggunakan kontraseptif oral mempunyai risiko kanser payudara yang lebih tinggi berbanding wanita yang tidak pernah menggunakannya. Tetapi kini, dos estrogen dalam  pil moden mengandungi dos yang jauh rendah daripada pil sebelum ini.

Penggunaan alkohol
Penggunaan alkohol dikaitkan dengan peningkatan risiko untuk mengembangkan kanser payudara. Wanita yang mengambil 1 minuman beralkohol sehari mempunyai peningkatan risiko yang sangat kecil, dan mereka yang meminum 2 hingga 5 minuman sehari mempunyai sekitar 1½ kali ganda risiko wanita yang tidak minum alkohol.

Kebesaran dan diet tinggi lemak
Kebesaran (kegemukan) telah didapati sebagai faktor risiko kanser payudara terutamanya untuk wanita selepas menopaus. Walaupun ovari menghasilkan sebahagian besar estrogen, tisu lemak juga menghasilkan sedikit estrogen. Memiliki lebih banyak tisu lemak boleh meningkatkan tahap oestrogen anda dan meningkatkan kemungkinan anda untuk mengembangkan kanser payudara.

Jangan melupakan faktor risiko sejarah keluarga. Kalau nenek, ibu atau saudara-mara pernah menghadap kanser payudara, risiko genetik adalah lebih tinggi.

Tanda Kanser Payudara

Jika anda memenuhi faktor risiko untuk kanser payudara ini, sudah tiba masanya untuk mempelajari cara mengenal pasti tanda-tanda bahawa tumour mungkin sedang berkembang di dalam dada anda. Di peringkat awal, tanda-tanda kanser payudara selalu diabaikan tetapi masa inilah yang paling penting untuk mengesan tumour.

    • Ketulan baru di payudara atau bawah ketiak
    • Bengkak pada bahagian payudara
    • Sakit pada bahagian payudara
    • Pengeluaran cecair dari puting termasuk darah
    • Kulit payudara merah dan panas
    • Puting tenggelam dan gatal
    • Perubahan saiz payudara menjadi lebih besar atau kecil
    • Kedutan di sekitar bahagian payudara

 

Kalau anda mengalami sebarang perubahan fizikal kepada payudara anda, ia mungkin disebabkan masalah yang mendasari. Pastikan anda membuat rekod pengalaman supaya anda boleh menerangkan simptom kepada doktor.   Dia boleh menyaring kemungkinan punca lain seperti tekanan atau ketidakseimbangan hormon sebelum mendiagnosis kemungkinan kanser.

Let’s do some practice while you’re reading. Make sure to practice on an empty bladder

Cara Kesan Kanser Payudara, Peperiksaan Payudara Kendiri

Kenalan badan sendiri adalah berguna untuk kes seperti ini. Membentuk tabiat awal untuk melakukan pemeriksaan sendiri bermakna anda lebih cenderung untuk menemui perbezaan awal. Sebanyak 40% wanita yang didiagnosis dengan kanser pergi berjumpa doktor selepas mengenal pasti benjolan dalam payudara mereka.

Para golongan wanita digalakkan untuk melakukan pemeriksaan sendiri pada masa yang sama sekali sebulan. Ianya lebih baik untuk melakukan pemeriksaan ini beberapa hari selepas haid berakhir ketika payudara anda paling sedikit bengkak atau sensitif.

5fe3cc19a6448800181933e1
FOTO: Samantha Lee / Insider
  1. Pilih Posisi yang Selesa: Berdiri di depan cermin dalam bilik yang terang. Anda juga boleh melakukan pemeriksaan sambil berbaring, dengan menggunakan bantal untuk menyokong kepala dan sehelai tuala atau bantal kecil di bawah bahu.

  2. Periksa Payudara Anda (Visual): Lihatlah payudara anda dalam cermin dengan tangan di sisi. Perhatikan sebarang perubahan dalam saiz, bentuk, atau kontur. Catat sebarang kedut, kemerahan, atau tonjolan pada kulit. Periksa perubahan dalam kedudukan atau bentuk puting, dan sebarang keluaran dari puting. Kemudian, angkat tangan ke atas kepala dan cari perubahan yang sama.

  3. Periksa Payudara Anda (Menggunakan Tangan): Terdapat beberapa kaedah untuk memeriksa payudara anda menggunakan tangan anda—
    • Gerakan Pusingan: Gunakan tapak jari anda (bukan hujung jari) untuk menekan dan merasa tisu payudara anda dalam gerakan pusingan. Mula dari pinggiran luar dan bergerak ke arah puting. Selak seluruh payudara, termasuk kawasan ketiak.
    • Gerakan Naik-Turun: Gerakkan jari anda naik dan turun secara menegak di atas payudara anda, menutupi seluruh kawasan.
    • Gerakan Segi Tiga: Mula dari tepi luar payudara anda berhampiran ketiak dan gerakkan jari anda ke arah puting, menutupi payudara dalam bahagian berbentuk segi tiga.

  4. Periksa Puting Anda: Tekan perlahan setiap puting untuk memeriksa sebarang keluaran. Catat sebarang perubahan dalam warna, tekstur, atau bentuk puting.

  5. Periksa Sambil Berbaring: Berbaringlah dengan posisi miring ke belakang dengan sebantal di bawah bahu kanan dan lengan kanan di belakang kepala. Gunakan gerakan pusingan yang sama dengan tangan kiri untuk memeriksa payudara kanan anda. Ulangi pada sisi yang lain.

  6. Laporkan Sebarang Perubahan: Jika anda perasan sebarang perubahan semasa pemeriksaan diri anda, seperti benjolan, pembengkakan, perubahan kulit, atau keluaran dari puting, hubungi doktor anda dengan segera.

 

Walaupun pemeriksaan sendiri mungkin membantu dalam mengesan kanser, ia bukanlah pengesahan sehingga anda berjumpa doktor anda yang boleh melakukan mamogram atau ultrasound untuk memberi diagnosis.

Pemeriksaan Payudara di Klinik Puan Casabrina

Pemeriksaan fizikal merupakan ujian manual yang akan dilakukan oleh doktor ke atas payudara pesakit. Walaupun pesakit boleh melakukan pemeriksaan kendiri, hanya seorang doktor boleh memastikan sama ada ketulan tersebut adalah normal ataupun tidak.

Ianya digalakkan untuk melakukan pemeriksaan klinikal sekurang-kurangnya setahun sekali. 

Klinik Casabrina di Senawang mempunyai pakar ginekologi untuk membantu anda dengan semua keperluan kesihatan anda. Kami adalah sebuah klinik yang ditubuhkan oleh seorang doktor wanita, dengan pengalaman dalam masalah haid, nasihat kehamilan, dan pemeriksaan kanser payudara. Jika anda mengesyaki bahawa anda mungkin mengalami gejala, tempah temujanji untuk berbincang lebih lanjut dengan doktor kami.

Stay Connected

Other Blog Articles